Com saber si un habitatge té cèdula d’habitabilitat?

Tens un pis buit? Estàs pensant en posar-lo en lloguer? Com saps, per arrendar un habitatge has de complir amb els terminis i documents específics. Recorda, has de comptar amb el Certificat d’Eficiència Energètica i tenir en vigor la cèdula d’habitabilitat. En el post d’avui, ens centrarem en la cèdula d’habitabilitat. Creiem que és necessari parlar d’aquest document en concret perquè la coneguis una mica més i que el teu habitatge disposi de tota la documentació necessària per poder llogar-lo.

cedula d'habitabilitat

Què és la cèdula d’habitabilitat

La cèdula d’habitabilitat és un certificat on es detalla que l’habitatge compta amb les condicions tècniques d’habitabilitat obligatòries per poder residir a la mateixa. Has de saber que les especificacions d’aquesta documentació estaran subjectes a la normativa vigent en el moment de l’expedició.

En el document, apareixen especificades les característiques d’habitabilitat que ha de tenir qualsevol immoble, com la superfície útil mínima, l’equipament de l’habitatge o les estades que deu tenir. La cèdula d’habitabilitat argumenta que aquest habitatge compleix amb els requisits mínims, com tenir cuina i inodor o un mínim de 36m2 per a considerar-se una vivenda digna. Totes les condicions d’habitabilitat que han de complir els habitatges per a obtenir la cèdula d’habitabilitat estan reflectides en l’Ordre Ministerial del 29 de febrer de 1944 (BOE 1 de març)

Com a propietari, és el teu deure que l’habitatge que vas a llogar disposi d’aquest document. Sense aquest document, ni tu ni els teus inquilins podran viure al pis o contractar subministraments. A més, pots córrer el risc de rebre una multa per no tenir al dia aquest document.

Moltes vegades el propietari de l’habitatge no pot, per temps, anar a demanar-la. En aquest cas, qui pot demanar-la? En tots els casos, pot demanar-la sempre el propietari de l’habitatge i / o un representant de la persona propietària amb l’autorització pertinent. En cas que es busqui un duplicat de la cèdula d’habitabilitat, pot sol·licitar-ho tant la persona propietària de l’habitatge, com la persona arrendatària i / o els representants de les persones (propietaris i arrendataris) amb l’autorització corresponent. D’aquesta forma, com inquilins també podem conèixer quin és el grau de qualitat del pis que hem llogat.

En general, sol·licitar-la és senzill. Per fer-ho, es necessita omplir l’imprès de sol·licitud i haver pagat les taxes corresponents. A més, serà imprescindible presentar una còpia del DNI del propietari o del representant autoritzat, i una còpia de l’escriptura de la propietat o del contracte d’arrendament.

Per a què serveix? Qui l’expedeix? 

Aquest document és necessari per a realitzar qualsevol operació amb l’habitatge (compra-venda, lloguer) i acredita un compliment de qualitat de la mateixa. A més, també ho necessitaràs per donar d’alta els subministraments (aigua, llum, gas, etc.). Recorda que abans de posar un anunci de l’immoble has d’assegurar-te de disposar d’aquest certificat.

La cèdula d’habitabilitat només la pot expedir un tècnic especialista, un arquitecte o un enginyer especialitzat en la matèria i hi ha tres tipus de cèdula d’habitabilitat:

  • Primera ocupació: Per a habitatges de nova construcció o quan s’ha ensorrat un edifici, deixant només la façana.
  • Primera ocupació de rehabilitació: Per a habitatges que, com el propi nom indica, han estat rehabilitades. Per exemple, les subdivisions, el canvi d’ús per crear un habitatge, ampliacions, etc.
  • Segona ocupació: Per a habitatges que ja existeixen
    Per obtenir-la, tant si és per una casa nova com si t’ha caducat (la seva data de validesa venç als 25 o 15 anys, depenent de la seva antiguitat), has de contactar amb un arquitecte, o arquitecte tècnic, per sol·licitar la seva expedició (certificada pel seu Col·legi Professional).

Quan el document ha estat elaborat, s’ha de presentar en l’organisme corresponent juntament amb la resta de documentació que es demana. En, aproximadament, un mes després i si l’habitatge té les característiques bàsiques per viure, la tramitació haurà acabat i el propietari de l’immoble rebrà un certificat (en format físic) de l’obtenció de la cèdula d’habitabilitat.

No obstant això, per saber quina documentació has d’aportar, terminis i altres, és recomanable acudir a la teva ajuntament o consultes la pàgina web de la Generalitat. D’aquesta manera, podràs agilitzar el procés i aconseguir la cèdula d’habitabilitat del teu habitatge de la forma més ràpida possible.

Quina vigència té? Com saber si un habitatge té cèdula d’habitabilitat? 

Segons la legislació vigent, les cèdules d’habitabilitat dels habitatges construïts a partir de 2012 tenen una vigència de 25 anys. En el cas que la teva casa sigui més antiga, el document tindrà validesa durant 15 anys.

Si no estàs segur de quan la vas sol·licitar per última vegada i t’estàs fent la pregunta: com saber si un habitatge té cèdula d’habitabilitat?, t’aconsellem que consultis amb la Generalitat perquè no cometis errors. Si mai l’has tingut, o simplement s’ha caducat, contacta amb professionals que puguin expedir una cèdula d’habitabilitat legal i completa. És un document molt important i has de confiar-ho a empreses i equips professionals capacitats per aconseguir-ho.

Et queda algun dubte sobre la cèdula d’habitabilitat? Pregunta’ns

Deixa una resposta

Please enter your comment!
Please enter your name here

2 × 2 =

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Pot llegir i revisar l'avís legal i la política de protecció de dades