Pot ser que la taxa d’escombraries sigui un terme que, a priori, no ens resulti familiar, sobretot si és el primer cop que llogues un pis. No obstant això, aquest impost és un dels que més dubtes generen tant per arrendadors com per arrendataris. Moltes vegades, no sabem qui és l’encarregat de pagar aquesta taxa. Els propietaris, per exemple, pensen normalment: l’habitatge és de la meva propietat, però les escombraries generades son dels arrendataris… Llavors, qui hauria de pagar aquest impost de residus? Ara bé, en aquest post explicarem qui és el responsable d’aquesta taxa i repassarem què és el que diu la normativa actual respecte a aquest tema.
Què és la taxa d’escombraries?
La taxa d’escombraries, també coneguda com Taxa de Residus Urbans d’Activitats (TRUA), és un import que paguem els ciutadans a canvi de que es gestionin els residus sòlids urbans. Aquesta taxa no és obligatòria en tots els llocs ja que es deixa a voluntat del municipi. Ciutats com Alacant, Sòria, Madrid, Màlaga o Barcelona tenen taxes molt baixes o inexistents. És a Sant Sebastià i a Girona on es troben els preus més alts per a aquest impost.
Com hem esmentat, el cost d’aquesta taxa varia en funció del municipi en què es troba. A més, aquest impost de residus té dues variants:
- Taxa de caràcter fix: Tothom pagarà la mateixa quantitat independentment de les característiques de l’habitatge.
- Taxa de caràcter variable: L’import d’aquest tipus d’impost es calcula segons les característiques de l’habitatge com els metres, la zona, el valor cadastral, etc. Així, es determina l’import a pagar.
Si no saps quin és l’import que has de pagar per residus o si és de tipus fix o variable, no et preocupis ja que pots demanar informació a l’Ajuntament del teu municipi. Molts consistoris permeten calcular online quina és la quantitat de pagar en funció d’on vius. D’altra banda, et poden aconsellar què és el que pagues a l’abonar aquest impost. No obstant això, per sortir de dubtes, aquest impost inclou: la recollida i el transport de residus, l’emmagatzematge de les bosses d’escombraries i la separació i classificació per al posterior reciclatge.
Qui paga aquest impost?
A l’hora de complir amb les nostres obligacions, ens sorgeix la pregunta de qui paga la recollida d’escombraries, el propietari de l’habitatge o el inquilí que resideix en ella? Per poder donar resposta a la mateixa devem fixar-nos en el referenciat en l’article 20 de la Llei d’Arrendaments Urbans, en el qual s’especifica que: “Les parts poden pactar que les despeses generals per a l’adequat sosteniment de l’immoble, els seus serveis, tributs, càrregues i responsabilitats que no siguin susceptibles d’individualització i que corresponguin a l’habitatge arrendat o als seus accessoris, siguin a càrrec de l’arrendatari ”
Per tant, tot queda tancat al que s’hagi pactat per les parts arrendadores i arrendatàries en el contracte de lloguer. A l’hora de decidir qui paga la recollida d’escombraries en un habitatge de lloguer, haurem de consultar el nostre contracte d’arrendament i comprovar, si en aquest hi ha alguna clàusula, on indiqui si és el llogater és l’encarregat de fer front a aquest impost. En el cas que no consti res en el document regulador del lloguer, serà el propietari el que abonarà la Taxa de Residus Urbans d’Activitats (TRUA).
Com solen repartir les despeses?
Normalment, quan s’ha de pactar i distribuir les despeses d’un habitatge de lloguer, ambdues parts han d’acordar mitjançant un contracte escrit i signat qui és el responsable de cada pagament. El més habitual és que el propietari s’encarregui de les despeses següents:
- Comunitat de propietaris
- Impost de Béns Immobles (IBI)
- Taxa de Residus Urbans d’Activitats (TRUA)
- Reparacions i avaries necessàries perquè l’habitatge sigui habitable: Li corresponen al propietari conforme la normativa
- Donar d’alta els subministraments de l’habitatge (aigua, llum i gas): Per llei, és obligatori que ho pagui l’arrendador
D’altra banda, l’arrendatari ha d’afrontar un altre tipus de despeses que, segons el contracte i la Llei d’Arrendaments Urbans, han de ser les següents:
- Renda mensual de lloguer
- Fiança legal
- Dipòsit de garantia (quantitat de diners que pot demanar, voluntàriament, el propietari com un resguard davant impagaments)
- Avaries, desperfectes i reparacions causades per un mal ús de l’habitatge
- Reparacions causades per el dia a dia en l’habitatge: Per exemple, canvi de bombetes foses
- Els subministraments d’aigua, llum i gas
- Si s’ha pactat en el contracte prèviament, pot estar obligat a pagar també la taxa d’escombraries, la comunitat de propietaris i l’IBI
Et sorgeix algun dubte sobre qui paga la recollida d’escombraries? No et preocupis, pregunta’ns! Estarem encantats d’ajudar-te en tot el que puguem. No obstant això, recorda tenir clar el que et correspon pagar abans de signar el contracte i revisa bé totes les clàusules que s’inclouen: tant si ets propietari com llogater, has de tenir en compte quins són els teus drets i obligacions.
Hola! Al febrer vam canviar de pis (de lloguer a lloguer) i ara ens sorgeix un dubte. En ambdós contractes tenim pactat pagar nosaltres la taxa de residus, però no se si es paga com la renda “a any vençut” o segons l’any natural. Entenc que si és segons l’any natural haurem de pagar de gener fins 29 de febrer a l’anterior, i de març en endavant al nou propietari? Moltes gràcies!!
Bon dia Laura!
Responent a la teva pregunta cal pagar l’any natural i la part proporcional consumida.
Per qualsevol dubte pots contactar amb els nostres experts, que estaran encantats d’ajudar-te a fons amb el teu cas:
902 37 57 77
Dilluns – divendres 9:00 a 21:00 hores
Dissabte 10:00 a 14:00 hores
Salutacions i gràcies pel teu comentari!