Diferències entre titular i propietari

Diferències entre titular i propietari

Quan es tracta de fer tràmits relacionats amb un habitatge sempre sorgeixen dubtes quant a la diferència entre ser el propietari i ser titular. El primer concepte que hem de tenir en compte en aquest sentit és el de “ple domini” o “plena propietat”. Fa referència al fet que una persona és titular de la plena propietat sobre un bé. D’això es dedueix que no hi ha una diferència entre titular i propietari, ja que són la mateixa persona. No obstant això, hi ha diferents tipus de propietat i és aquí on sí que hi ha diferències entre les figures del titular i el propietari.

El ple domini, alhora, es divideix en dos:

-Nua propietat. és el dret que té una persona, anomenat nu propietari a ser amo d’un bé immoble, però sense poder gaudir o gaudir-ne.

-Usfruit. És una figura en què el gaudi, ús i gaudi ho exerceix una persona (usufructuari), sobre el bé que pertany al nu propietari.

La nua propietat té a veure estrictament amb la titularitat de limmoble. El complement de la nua propietat és l’usdefruit, que es pot cedir o atorgar a una tercera persona. D’aquesta manera, un habitatge pot compartir plena propietat amb el nu propietari i usufructuari.

El nu propietari és qui ostenta la propietat (en escriptures, al Registre de la Propietat); però l’usufructuari serà qui utilitzi i gaudeixi del bé immoble.

Quan s’adquireix un immoble, el que el compra es converteix en ple propietari. En aquest cas titular i propietari coincideixen en la mateixa persona, que adquireix la titularitat del bé, però també tots els drets i les obligacions, inherents a aquest immoble. Aquesta persona pot exercir alhora la propietat i la titularitat, l’usdefruit sobre el bé immoble.

En canvi, es pot donar el cas que una senyora d’edat avançada sigui la propietària d’un habitatge, però per no trobar-se en condicions per fer totes les gestions relacionades amb aquest immoble, el tingui cedit en usdefruit a un dels seus fills, per exemple . En aquest cas, la propietària és la senyora i el titular és el fill, que el pot posar en arrendament i beneficiar-se del rendiment.

Tot i això, en l’exemple anterior, si la propietària de l’immoble morís, l’usdefruit conclouria i qui ha ostentat l’usdefruit no podria continuar generant l’ingrés que percebia pel lloguer, llevat que, per herència, es converteixi no només en usufructuari sinó en ple propietari i titular drets i obligacions. És així com tindria la titularitat, però també la propietat.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *